Zincir Değişimi
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zincir bisikletin çekiş sisteminin en önemli parçası. Pedala yüklenildiğinde bütün gücü kasete ve oradan da lastiklere taşıyan parça olarak ömrü boyunca ne tarz güçlere maruz kaldığını tahmin etmek zor değil. Ve zincir kaset ile ayna dişlileri ile birlikte aşınmaya, eskimeye çok müsait bir parça. Dolayısıyla düzenli aralıklarla zincir değiştirmek gerektiğini hepimiz biliyoruz. Bu aşamada konuyu biraz derinleştirmek isteyenlerin karşısına iki soru çıkıyor. 2) Zincir takma aleti 3) Shimano zincirleri için birleşme pimleri, normal pimlerin ucuna takım esnasında kolay giriş sağlamak için ucu sivri ek parça konulmuş şeklidir. 9’lu sistemler için ayrı (parlak, çelik grisi renginde), 8 ve 7’li sistemler için ayrı (siyah ve mat renkli) modeller vardır, sisteme göre uygun pim almak çok önemlidir. 9'lu sistemlerde kullanılan zincirler daha ince olduklarından pimler 6,5mm kalınlığındayken 8 ve 7'li sistemlerde 7,1mm kalınlığında olurlar. SRAM zinciri kullananların ihtiyacı yoktur, SRAM zincirlerinde kolay montaj sağlayan bir kilit baklası bulunur. KMC zincirlerinde de aynı şekilde bağlantı için "missing-link" adında özel bir bakla vardır.
4) Ek olarak şart olmamakla beraber Rohloff Caliber 2, zincir ölçüm aleti.
İkinci cevap ise aşınma ile ilgili, ki asıl önemli konu bu. Zincir baklalarının arasındaki mesafe ile kaset ve ayna dişlilerinin yapıları birbirlerine uyum içindedir. Yani yeni bir zincir yeni bir kasetteki dişlilerin üzerine tam olarak oturur. Zamanla kullanılan zincir üzerine etki eden güçler nedeniyle uzama yapar. Uzayan zincir ayna dişlileri ile ruble dişlilerinin dişleri üzerine doğal olarak tam oturamaz, bu şekilde dişleri aşındırmaya başlar. Sonuçta zamanında zincir değiştirilmesi ile önlenebilecek bir durum olan ayna ve ruble dişlilerinin de aşınması durumu ortaya çıkar, gereksiz masrafa neden olur. Köpekbalığı dişi şekli almaya başlayan dişler üzerinden bir süre sonra kayma da ortaya çıkabilir. zamanında değiştirilen bir zincir ile yıllarca aynı kaset ve ayna dişlileri rahatlıkla kullanılabilir. Zincirin ne sıklıkta değişeceğine dair kesin bir bilgi ancak profesyonel seviyedeki aletlerle mümkündür. Üretici firmalar kullanım şartlarına göre 750-2000km arasında zincir değişimi tavsiyesinde bulunurlar. Burada iki amatör yöntem tanıtacak, akabinde bahsettiğimiz kesin yöntemi göstereceğiz. a) Bu yöntemlerden birincisi büyük ayna dişlisi üzerindeki zincirin bir baklasını çekme yöntemi. Bakla çekildiği zaman ortaya çıkan boşluğa 4mm kalınlığında bir allen anahtardan kalın bir anahtar girememeli, aksi takdirde zincir uzamış demek. Öncelikle elbette uzayan, eskiyen zinciri çıkarmak lazım. Bunun için zincir sökme aletiyle herhangi bir baklanın ortasındaki mili dışarı ittiriyoruz, zincir zaten kendiliğinden açılıyor. Yeni zincir takarken bir sorun daima zincirin uzunluğudur. Bu konuda pek çok yöntem olmakla beraber özellikle yeni bisiklete ilk defa zincir takılıyorsa Shimano tarafından da tavsiye edilen esas alınacak ölçü şudur: Önde ve arkada en büyük dişlilerin üzerinden vites bölümünden geçirilmeden, yani sadece dişlilerden zincir geçirilir, ortada birleştirilir. Birleştiği yerde 1 veya 2 bakla eklenir. Zincir değiştiriliyorsa en basit yöntem çıkan zincirin bakla sayısı kadar bakla saymak, gerisini çıkarmaktır. Zincir takımı Zincir takılırken dikkat edilecek hususlardan birincisi zinciri vites sisteminin içinden doğru olarak geçirmektir. Bu konu halledildikten sonra zincir gerginliğinin hafif olması için önde ve arkada küçük dişliler üzerindeyken telle sıkıştırılıp zincir birleşme noktasına birleşme pimi itilir.
Bakımlı, değişimi zamanında yapılmış zincir çekiş sisteminin kalbini oluşturduğundan bisikletten verim alınmasında çok önemlidir. Zincirin fazla uzamadan değiştirilmesi gereksiz yere kaset ve ayna dişlilerinin aşınmasını önler, ömürlerini artırır, uzun vadede tasarruf sağlar. |